Casengo voegt WhatsApp toe aan klantenservice-software

Nederlandse start-up is eerste multichannel platform ter wereld met WhatsApp-integratie

03 FEBRUARI 2015, AMSTERDAM
De Nederlandse start-up Casengo is het eerste multichannel platform ter wereld dat WhatsApp als volwaardig servicekanaal heeft geïntegreerd. Het werkende prototype, dat tot stand kwam na een 24-uurs “hackathon”, wordt de komende weken uitgerold.

Eind vorige week vond bij Casengo een zogenaamde “hackathon” plaats. Het R&D-team kreeg 24u de tijd om te laten zien dat WhatsApp – naast e-mail, chat en social media – kan draaien in het klantenservice-platform van Casengo. Met succes, bewijst het hack-filmpje op YouTube. ‘We analyseerden het WhatsApp-protocol en konden de berichten doorleiden naar Casengo, en weer terug,’ legt Casengo-oprichter Floris van der Veen uit. ‘Intern hebben we nu een prima prototype draaien.’

WhatsApp in Europa

Klantenservice via WhatsApp is hot. Veel bedrijven – van Coolblue en De Hypotheker tot Interpolis en KLM – zijn de afgelopen maanden gaan “appen” met hun klanten. Wie wil nou niet als behulpzame business in een vriendenlijst staan? De zeer gesloten berichtendienst stelt echter nog geen publieke API beschikbaar, waardoor je dit servicekanaal niet werkbaar kan inzetten als bedrijf. Nog geen enkel multichannel helpdesk-systeem heeft een integratie met WhatsApp gebouwd.

WhatsApp telt wereldwijd 700 miljoen actieve gebruikers, van wie ruim 380 miljoen in Europa. Van alle Europeanen die aan instant messaging doen, gebruikt ruim 60% WhatsApp regelmatig. In de VS is de dienst minder populair: daar zit slechts 11% van mobiele users regelmatig op WhatsApp. Casengo richt zich op Europa. ‘De integratie van WhatsApp is een logische stap voor ons,’ zegt Van der Veen. ‘Wij willen dat onze klanten zijn waar hun klanten zijn. En in Europa is dat op WhatsApp.’

WhatsApp & Casengo

Voor Enterprise-gebruikers van Casengo wordt de integratie de komende weken doorgevoerd. Ook wie een Casengo-trial aanvraagt, kan de integratie straks testen. Dan zijn WhatsApp-conversaties net zo makkelijk te managen als e-mails, chatberichten en social media-posts. Je kan prioriteren en toewijzen aan teamleden, je klantgeschiedenis bekijken en macro’s inzetten. Daardoor stijgen zowel productiviteit als conversie flink.

Op de hoogte blijven van de verdere WhatsApp/Casengo-ontwikkelingen? Laat je e-mailadres hier achter. Of probeer hier Casengo gratis uit.

"De integratie van WhatsApp is een logische stap voor Casengo. Wij willen dat onze klanten zijn waar hun klanten zijn. En in Europa is dat op WhatsApp." Floris van der Veen, oprichter Casengo