Eindelijk: een MKB-app voor logische klantenservice.

Nooit meer over en weer mailen: Grasp combineert e-mail met chat

De open bètaversie van de Nederlandse start-up Grasp wordt vandaag gelanceerd. Deze zakelijke variant van WhatsApp geeft MKB’ers de kans uit te blinken met klantenservice: dankzij de nieuwe techniek ‘hybrid messaging’ worden klantvragen drie keer sneller beantwoord dan anders, zo ervaren ook de 50 servicemedewerkers van Thuisbezorgd.nl.

De open bètaversie van de Nederlandse start-up Grasp wordt vandaag gelanceerd. Deze nieuwe cloud-applicatie maakt een einde aan de chaos in de mailbox van veel MKB’ers, en stelt hen in staat de klantenservice van grote bedrijven te evenaren of zelfs te overtreffen. Grasp, ontwikkeld door een internationaal team in Amsterdam, fungeert als een zakelijke variant van WhatsApp.In de applicatie is een nieuwe techniek geïmplementeerd: hybrid messaging. Elke e-mail die vanuit de app wordt verstuurd, bevat een link die de klant in staat stelt te reageren via chat. Door statische e-mails om te zetten in live chat kunnen nu zelfs de kleinste webwinkels chat inzetten om hun klanten te helpen. Een chatknop op hun site is niet eens noodzakelijk.Ook plaatst Grasp alle interacties betreffende dezelfde klantvraag op één tijdlijn, zoals bij Facebook. Het type communicatiekanaal speelt daarbij geen enkele rol: wat er met die ene klant over dat ene onderwerp is besproken – zij het via e-mail, chat of social media – is in één oogopslag te overzien. Deze logische vorm van ‘case management’ resulteert in kortere responstijden, een snellere afhandeling bij het eerste contact en een hogere klanttevredenheid. Bovendien is Grasp altijd gratis voor de eerste gebruiker. De nieuwe applicatie werd uitgebreid getest door de serviceafdeling van eten-bestelsite Thuisbezorgd.nl. Sinds 3 maanden gebruiken zo’n 50 medewerkers Grasp naar volle tevredenheid; ze handelen er ruim 1.000 klantvragen per week mee af. De afhandelingstijd is er gedaald van zes naar twee minuten per klantvraag.

Het verraste ons hoezeer onze klanten openstonden voor hybrid messaging: blij verrast schakelden ze over van e-mail naar chat. Vroeger kostte het ons circa zes minuten om een klantvraag goed te beantwoorden; tegenwoordig slechts twee. Grasp is ontzettend simpel en gebruiksvriendelijk.

Dick Franken, country manager Nederland van Takeaway.com

Onze missie is simpel: we willen het bedrijven steeds makkelijker maken hun klanten direct het juiste antwoord te bieden. In het huidige twittertijdperk eisen klanten een toereikend antwoord – en wel meteen. Lukt dat je niet? Je concurrent vast wel. Wij zorgen dat MKB’ers de verwachtingen van hun klanten kunnen overtreffen.

Floris van der Veen, CEO en mede-oprichter van Grasp